Een kind van het (Warande-) podium
“Ik kan me het gevoel nog helemaal voorstellen: die grote groene schouwburgdeuren die sloten, de stilte in de zaal, het doek dat openging… Magisch was het. Toen al had ik de onwankelbare overtuiging dat dans mijn leven zou worden. Ik had het geluk dat die droom ook werkelijkheid werd. Ik werd toegelaten tot het toenmalig Stedelijk Instituut voor Ballet in Antwerpen, danste nadien bij verschillende internationale gezelschappen en richtte in 2009 samen met mijn man Walter Matteini in Italië een eigen dansgezelschap op: imPerfect Dancers Company.”
Broeckx groeide op in een gezin waar cultuur met de paplepel werd ingegeven. Kerken bezoeken in Italië, musea in Parijs. Zelfs de workshops in de Warande staan haar in het geheugen gegrift. “Ik herinner me nog goed een project rond Indonesië. Ik moet een jaar of zeven geweest zijn. We maakten schaduwpoppen en kronen en batikten doeken. Misschien is het me zo bijgebleven omdat ik me als een magneet aangetrokken voelde tot alles uit de artistieke wereld, maar ik ben er zeker van dat ik niet het enige kind was voor wie dit betekenisvol was. Nu is er een groot aanbod aan workshops voor kinderen. Eind jaren ’70 was dit helemaal niet zo en was de Warande een echte voorloper.”
Ze spreekt dan ook vol overtuiging over het feit dat het ontzettend belangrijk is om kinderen al op jonge leeftijd met kunst en cultuur in aanraking te laten komen. “Het kan een grote impact hebben. Voor kinderen die voor het eerst een theater- of dansvoorstelling zien, kan een hele wereld opengaan. Kunst kan het individuele kind inspireren. Ik vind het belangrijk om met hen in dialoog gaan; ze kijken vaak met andere ogen dan volwassenen. En als het product goed is, wordt het door kinderen aanvaard.”
Jarenlang danste Ina Broeckx op alle podia van de wereld. Van Brazilië tot Montecarlo, van Parijs tot Hongkong. Vandaag, bijna fin de carrière, zet ze de kers op de taart. “In februari sta ik ein-de-lijk als professionele danser op het Warandepodium. Eindelijk in mijn thuisstad. De cirkel is mooi rond. Voor de voorstelling (‘Romeo & Juliet: The Final Hours’) werken we samen met mensen uit Turnhout zelf. Het is niet zo dat dansers komen, dansen en weer vertrekken. We willen de lokale gemeenschap echt betrekken. Zo zullen er naast de dansers ook een kinderkoppel en een koppel senioren op het podium staan die gekozen worden uit een groep Turnhoutenaren. ‘Romeo & Juliet’ is het bekendste liefdesverhaal aller tijden. Met onze creatie willen we dat nog uitbreiden: Romeo en Juliet zijn ook kinderen geweest en mocht het drama zich niet hebben afgespeeld, zouden ze samen oud geworden zijn. Ook als kind of als je tachtig bent kan je stapelverliefd worden."
"Ik kijk er dus erg naar uit om naar Turnhout te komen. De Warande heeft zoveel voor mij betekend. Daar is alles begonnen, daar deed ik mijn eerste plié. Ik voel me trots en vereerd om er binnenkort te mogen dansen. Met mijn eigen gezelschap dan nog wel! Het belooft een emotionele avond te worden.”
tekst: de Warande
foto: Ina Broeckx