Sharon Van Overmeiren dompelt je onder in een jacuzzi van wanhoop
Wanneer we Sharon Van Overmeiren ontmoeten in haar studio in Antwerpen, treffen we diverse beelden aan in verschillende staat van afwerking. Haar atelier ademt inspiratie: fragmenten van vroegere werken, gloednieuwe sculpturen waar ze de laatste hand aan legt, fotokopieën aan de muur, moodboards en stapels boeken over archeologie en kunstgeschiedenis. Voor wie haar werk kent, verrast deze veelheid aan cultuurhistorische elementen niet. De kunstenares herwerkt als geen ander decoratieve elementen uit uiteenlopende tijdperken en culturen, die moeiteloos samenkomen in haar sculpturen. Middeleeuwse juwelen, Azteekse elementen, Indonesische ornamenten, maar ook hedendaagse animatiefiguren en logo’s van bekende merken krijgen een plek in haar werk.
“Ik krijg veel vragen over de invloeden in mijn werk,” vertelt ze. “Ik werk intuïtief, zonder een boodschap op voorhand vast te leggen. Doorheen de jaren heb ik ontdekt waarom ik zoveel verschillende vormen en symbolen gebruik: ik wil het lineaire idee van tijd doorbreken. Alles heeft invloed op elkaar, en ik wil die verbanden tonen.” Ze legt uit dat haar zoektocht ook een verbindend element heeft: “In onze moderne tijd kan je je makkelijk geïsoleerd voelen, maar ik zoek juist naar wat ons verbindt. Vroeger maakten verschillende stammen gelijkaardige beelden zonder van elkaar te weten. Die gelijkenissen zoek ik doorheen beschavingen en tijdperken. Ik gebruik alles, ik sluit niets uit. Ik verwijder de context en symboliek, waardoor alleen contouren overblijven die me veel vrijheid geven. Zo ga ik op zoek naar een uitgepuurde vormtaal. Naar suggesties, een hint van iets, die de toeschouwer verder kan invullen.”
Totaalscenografie
Voor de Warande zet Van Overmeiren de hele ruimte naar haar hand. Ze creëert een bijzonder parcours dat de bezoeker meeneemt op een initiatiereis van leven, dood en hergeboorte. Haar expo wordt allesbehalve klassiek. Verwacht een bonte trip met verwijzingen naar kerkhoven voor mens én dier, casino’s, shopping malls en museumshops. Wat deze plekken gemeen hebben, is de fetisjwaarde van beelden en objecten.
Haar werk reflecteert over iconische beelden en archetypische vormen, en hoe die telkens terugkeren in de kunstgeschiedenis en ons dagelijks leven. Zo maken kansspelen vaak gebruik van symbolen die verwijzen naar oude Egyptische goden. Ze staat stil bij tonen en tentoonstellen, of het nu gaat om prehistorische werktuigen in een museum, een piramide van soepblikken in de supermarkt, of de nieuwste smartphone.
Ook schuwt Sharon de grote thema’s niet. Ze behandelt het ontstaan van leven, biologische mutaties, technologische reproducties en het doorgeven van kennis doorheen beschavingen. Dit alles met poppy sci-fi-tinten waarmee ze het medium van de beeldhouwkunst openbreekt. Soms gebruikt ze video om haar totale scenografie compleet te maken. “Ik begon eigenlijk met video. Omdat ik attributen nodig had voor mijn films, ben ik beelden beginnen maken. Beeldhouwers willen een heel verhaal in hun beelden steken. Bij mij gaat het meer om een imaginair scenario waarin die beelden vervat zitten. Voor mij zijn beelden geen op zichzelf staande objecten, maar maken ze deel uit van een groter geheel.”
tekst: Sam Steverlynck
foto’s: Tina Lewis Herbots
Expo ‘Jacuzzi of Despair’ - Sharon Van Overmeiren
van zaterdag 18 januari tot zondag 20 april
in de Expozaal, open van woensdag t.e.m. zondag van 10 tot 17 uur