Bijna 20 jaar beweegt Joris Van de Moortel zich door het kunstlandschap, timmerend aan een gelaagd en multidisciplinair oeuvre. Hij maakt muziek, schilderijen, tekeningen, sculpturen en maquettes die nadien al dan niet gestold worden tot grootschalige installaties, verlicht met een karakteristieke signatuur in neon. Deze roept hij samen met anderen op hun beurt tot leven in muzikale performances met een variëteit aan ingrediënten en sacramenten als was, vuur, rook en glas. Videowerk en stop-motion films bieden hem dan weer de mogelijkheid om al deze facetten te laten samenvloeien in een nieuwe vorm.
Zijn werk wordt gekenmerkt door een overdaad aan rebussen, woordspelingen, (kunst)historische referenties en een beeldtaal getekend door een horror vacui. Die omarming van een messy esthetiek is echter een noodzaak om een kritisch discours te vormen rond de rommelige verhoudingen tussen natuur, cultuur, kunst, religie en maatschappij vandaag de dag.
Het atelier van Joris Van de Moortel betreden, voelt eerder als een inkijk in het laboratorium van een alchemist. In zijn praktijk neemt hij een gelijkaardige onderzoekende houding aan als deze uitgestorven figuur uit de wereldse mythologie. Eerder dan op zoek te gaan naar het eeuwige leven en rijkdom, lijkt Van de Moortel echter op zoek te zijn naar iets anders: naar een betreedbaar pad uit de chaos van de wereld die wij hebben gecreëerd en nu in versneld tempo naar haar destructie toe leiden.
‘FRAGMENTEN, DOORGANGEN, AFDALING EN TERUGKEER’ is een eerste episode uit een veelluik waarin de kunstenaar ons uitnodigt. In oktober 2024 opent een volgend deel in het S.M.A.K. in Gent. Deze tentoonstellingscylus wordt een voorstel voor een nieuwe mythologie om niet enkel onze eigen wereld beter te snappen, maar ook die van de kunstenaar. Bereid je alvast voor om de keuken van de Alchemist te betreden.